3:e och sista dagen i Portugal

Den 3:e och sista dagen i Portugal så var vi åter i Lissabon och 2 dagar i staden är alldeles lagom så vi tog det lugnt och gjorde sådant som vi inte hade prioriterat att se på resan. Vi tog spårvagnen bort mot Belém och hoppade av i närheten av ett monument över upptäcktsresande - Padrão dos Descobrimentos. Men innan vi kom till det stora monumentet så hamnade vi i en jättemysig park som vi gick igenom. När vi sedan kom fram till monumentet så satte sig mormor och åt en apelsin medan jag gick omkring och fotograferade.



När vi kände oss klara vid monumentet så gick vi vidare i hettan bort mot Belémtornet. Mormor satte sig på en parkbänk medan jag försökte fota tornet i den skarpa solen. Tänk att jag har en sån tålmodigt väntande mormor! När jag var klar så köpte jag en färskpressad apelsinjuice vid ett stånd till mig och en öl till mormor som vi drack medan vi njöt i värmen.

Vi hade en sista sak att göra i Lissabon innan vi åkte hem och det var att titta på en utsikt vid en av de många så kallade miradouros - utkiksplatser som finns runtom i Lissabon så vi åkte tillbaka in mot "city". Där frågade vi en kille efter vägen till Miradouro de São Pedro de Alcântara som sa att vi skulle ta den gamla spårvagnen Gloria upp till utkiksplatsen. Det är alltså den gamla spårvagnen som vi hade åkt med tidigare på resan utan att ha en aning om att utsikten bara var runt hörnet.

Vi hittade dit till slut och njöt av utsikten medan solen sakta gick ned över staden. Sedan åkte vi till hotellet igen och lade oss tidigt eftersom flyget skulle gå okristligt tidigt morgonen därpå. Så det var vår sista dag i Lissabon/Portugal. Ett oerhört vackert land som jag gärna vill åka tillbaka till någon dag.

Portugal | |
Upp