USA - Hollywoodskylten

En dag i Los Angeles så bestämde vi oss för att gå en hike upp till Hollywoodskylten. Jag hade hittat en hike på nätet där man både fick utsikt över skylten men även där man hamnade rätt så nära bakom skylten vilket innebar att vi skulle gå upp för Mount Lee. Hollywoodskylten sitter på bergets södra sida.

Hiken började typ inte så bra då jag antagligen tog fel på vägbeskrivningen (till mitt försvar så var inte beskrivningen särskilt bra) så istället för att hålla till höger (som vi förstod var rätt på vägen ner) så höll vi vänster vilket innebar att vi fick klättra uppför istället för att gå...



Även fast vi visste att det var fel väg så tänkte vi inte vända om då det hade varit läskigt att ta sig ner samma väg men som tur var så kom vi på rätt väg till slut, vi hade bara tagit en genväg ;)

Vi fortsatte att gå och för att komma till baksidan av Hollywoodskylten så får man gå runt berget, där var det väldigt kallt och jag var dum nog och hade ingen långärmad tröja. Till slut kom vi runt och där var skylten bakom höga staket. Man behöver inte ens tänka tanken på att försöka klättra över staketet för det finns övervakningskameror som håller koll.

Medan Mattias fortsatte att försöka få till bra bilder trots staketet så fortsatte jag de sista metrarna upp på berget och möttes av en ännu finare utsikt!



Uppe på toppen hjälpte jag två stycken att ta en bild och så åt lite matsäck (en snickers har jag för mig) innan vi bestämde oss för att gå nedåt igen.



Vi stannade vid en bänk en bit ner för att ta en bild när vi kollade på utsikten.



När vi kom ner till det stället där vi kom upp vid vår "genväg" så tog vi rätt väg ned. Jag hade önskat att vi hade tagit rätt väg upp för det var mycket uppför en längre stund och det hade varit bra träning för rumpa och vader. Istället fick vi nöja oss med att gå nedåt rätt väg istället... nästa gång jag är där så ska jag definitivt ta rätt väg upp!


Jag i en typisk turistbild.
Usa 2016 | |
Upp