Istanbul - Gulhane Park

På morgonen första dagen i Istanbul bestämde vi oss för att traska runt lite i staden innan vi fick vårt rum på hotellet men vi hade egentligen ingen idé om vart vi skulle gå. Jag har för mig att vi hade en karta och valde att gå mot den Blå Moskén och Hagia Sofia men råkade komma till en gå -och cykelväg utmed motorvägen istället och det var inte så trevligt. Jag frågade en vänlig själ hur man kunde komma därifrån och hen visade oss vägen.

Helt plötsligt kom vi till en trädgård av något slag som visades vara Gulhane Park. Innan man kom in i parken så var det stora grindar och en vaktbur så jag frågade om det var okej att gå in genom grindarna. Jag vet inte om vakten inte kunde engelska för han tittade bara på mig men vi testade att gå in och som tur var stoppade han oss inte. Hade ju inte varit så kul att bli arresterade första dagen...

Parken var mycket större än vad vi trodde, det fanns ett stort hus som kändes som ett palats och det var fullt med olika blommor överallt. På ett ställe där de hade planterat blå blommor skulle det se ut som vatten och om jag ska vara helt ärlig så visste vi inte säkert om det var vatten eller blommor när vi var på avstånd så det var en väldigt fiffig idé av den som kom på den! En del av parken var på en höjd så förutom fina växter så fick vi även se en väldigt fin utsikt.

Istanbul 2014 | |
Upp