Kjeragbolten, Norge juli 2017

En dag i juli tog jag och min kompis Anna vårt pick och pack och drog till Norge i några dagar. Det skulle ta oss ca 11 timmar att ta oss till vårt första stopp så första dagen bestod till 100% av bilkörning med 3 pauser om jag minns rätt. Bilderna nedan är från dagens sista stopp där vi hade stannat för att äta lite middag.


Det var de sista bilderna jag tog denna dag då resten av vägen bestod av att åka upp och ner på bergen på slingelkrokiga vägar.

Efter att vi kom fram och hade kollat läget vid parkeringen där leden till Kjeragbolten började så bestämde vi oss för att vi skulle tälta nere vid Lysebotn, på vägen ner såg vi en tältplats som hade fungerat men vi valde att fortsätta nedåt vilket vi såklart inte skulle gjort. De få platser där man fick tälta var upptagna så det var bara att åka uppåt igen (på dessa j*vla serpentinvägar) och här började min åksjuka gå över styr så vi bestämde oss för att tälta på den platsen vi såg på vägen ner. Men...

... givetvis hade några andra hunnit ta den platsen och det var bara att fortsätta uppåt. Vid det här laget hade det blivit mörkt och börjat smådugga och efter att ha kollat på ett potentiellt tältställe som inte fungerade så fick jag till slut nog och vi ställde oss där man nog inte fick stå. Men jag var illamående och vi var extremt trötta och när vi började packa upp tältet i ännu mera regn och med endast våra huvudlampor som ljuskälla i mörkret började våra tålamod att tryta. Vid 00 så hade vi äntligen fått upp tältet och gick och lade oss.


Anna morgonen därpå när hon borstar tänderna.

Morgonen därpå gick vi upp, packade ihop tältet och åkte ner till parkeringen där vi åt frukost innan vår vandring började. Anna och jag har väldigt otur när vi är i Norge då himlen alltid är grå och regnet hänger i luften, den här dagen var inget undantag så det var bara att dra på sig regnkläderna.

Första biten ska vara jobbigast och det var den, tur det fanns kedjor att hålla sig i! Bilden nedanför är en panorama (tryck för större bild) som är tagen vid vårt första stopp för att andas ut lite och på bilden ser man parkeringen där leden börjar.


Efter att först ha gått upp för ett berg och sedan ned för det igen så stannade vi för en liten fotopaus på väg upp för nästa lilla berg. Trots vädret och trots att vi inte ser så glada ut på bilderna så var vi faktiskt det.
På de 2 nedersta bilderna här under ser man det första "berget" vi gick upp -och sedan nedför och kollar man noga på näst sista bilden uppe i höger så kan man se människor och där hade vi alltså gått.


Jag hade visst inte tagit några fler bilder med systemkameran fören vi var framme vid bolten och detta beror nog på att regnet hade börjat falla litegrann vid det här laget. Till slut såg jag den och följande samtal utspelade sig:

Jag: Nu ser jag den!
Anna: Vadå för något?
Jag: Stenen förstårs.

Haha, tyckte det var lite roligt, vad skulle jag annars sett liksom :p


Efter att ha vågat oss på stenen så gick vi runt och fotade lite i området. Här är till exempel en bild på Anna när hon tar en bild på stupet under stenen (bilden är alltså tagen från hållet där man går på stenen).

Vi tog även några hoppbilder men då Anna JÄMNT blir bra på hoppbilder och jag inte alls bra så får ni bara se bilderna på henne där hon hoppar.


När vi kände att vi fått alla bilder vi ville ta så satte vi oss ned för att fika lite. Det hade nu börjat regna lite mer och det blåste mycket så vi försökte hitta lite skydd vid en klippvägg där vi åt.
Sedan var det bara att packa ihop och börja ta sig tillbaka till bilen och shit vilket väder vi fick! Störtregn och blåsigt så vattnet piskades i ansiktet. Filmade lite med min GoPro så får se om jag får ihop en liten video så småningom.

Norge 2017 | |
#1 - - pernilla karlstedt:

tuffa brudar o envisna:)

Upp