Preikestolen, Norge

Efter Kjeragbolten så drog vi vidare mot Preikestolen dit vi skulle vandra dagen efter och vi bestämde oss för att åka ända upp för att kolla läget gällande parkering osv. inför dagen efter. Samtidigt så försökte vi hålla utkik efter platser vi kunde tälta på men det var skyltat att det var förbjudet att parkera/tälta på alla ställen i närheten av Preikestolen och för att inte hamna i samma situation som kvällen innan så bestämde vi oss för att tälta på Preikestolens camping.

Morgonen efter packade vi ihop tältet och körde upp mot parkeringen och sedan började vandringen.
Och det gick uppför direkt och mina stackars ben hade inte fått vila tillräckligt från dagen innan så jag började gnälla redan från start. Men vi hade tur med vädret för en gångs skull (brukar alltid vara mulet/regna när vi är i Norge), solsken och en blå himmel med vita moln och det var riktigt behagligt att vandra.


Som vanligt blir man bjuden på hissnade vyer när man vandrar i Norge så man får inte glömma att stanna upp då och då och kolla på utsikten! När vi var framme vid själva Preikestolen så fick vi börja med att ställa oss i kön för att kunna ta bilder ute på spetsen. När vi började närma oss först i kön så gick jag bort för att kunna fota Anna på avstånd så att man fick med själva spetsen från sidan. Sedan var det bara att ställa sig i kön och göra likadant för mig. Jag bad även en tjej bakom mig i kön att filma när jag stod där ute på spetsen men minns jag rätt så hade hon råkat stänga av min gopro...

Medan vi stod i kön så försökte folk smyga sig fram och stå i vägen för de som fotade så till slut blev jag så irriterad att jag sa till folk att flytta på sig och att det faktiskt fanns en kö. Förstår inte att folk antingen inte ser kön, är så tröga så att de inte fattar varför det är en kö eller om de helt enkelt skiter i kön. Men vi är väl "bortskämda" med kösystemet här i Norden.


Jag försökte först sätta mig allra längst ut på spetsen men upptäckte rätt snart att det inte var en bra idé då det var lite rutschkana känsla där ute, så jag bytte plats rätt snabbt. Anna ville givetvis även ha en hoppbild och jag glömde faktiskt bort det. Men vad gör det om 100 år.

När vi var klara med spetsbilderna beslöt vi oss för att klättra upp en bit till på berget för att se "stolen" från ovan. Där satte vi oss och fikade och jag gjorde en timelapse (måste komma på hur jag ska redigera den) under tiden. Vid det här laget hade det börjat blåsa men vi ville ha några bilder till från Stolen så vi gick ner igen, plåtade och började traska neråt mot bilen. På vägen ned kom det några små regnstänk här och var och när vi nästan var framme vid bilen så började det regna ordentligt. Så vi slapp tyvärr inte regnet denna dag heller.


Vi började vår resa hemåt direkt efter Preikestolen och försökte hitta en rastplats eller parkeringsplats där det fanns tak så att vi kunde laga mat men det är lättare sagt en gjort i Norge. Till slut hojtade Anna till, hon hade sett en plats så vi vände bilen och hittade en liten "ficka" där vi kunde parkera bilen och så lagade vi mat intill en sjö i något slags lusthus.


Efter maten körde vi så långt vi orkade och av en slump bestämde vi oss för att sova vid en rastplats utmed vägen. Det var min bästa natt på resan, jag varken frös eller vaknade mitt i natten. Anna däremot hade ingen kul natt, hon hörde de andra som stannade för toalettbesök hela natten och oroade sig för att någon skulle stjäla bilen eller ta ett däck eller liknande.

Sista morgonen åt vi frukost innan vi körde hela vägen hem så bilderna nedan får avsluta vår vistelse i Norge i bildformat. En video kommer att komma så småningom.

Norge 2017 | |
#1 - - Helena - Oh darling, let's be adventurers (en svensk reseblogg):

Åh så fina bilder! Dit vill jag försöka ta mig inom kort, hehe. Den näst sista bilden, är det på rastplatsen? Minns du vad den heter? Så fin omgivning.

Svar: Tyvärr så kommer jag inte ihåg vad rastplatsen hette, vi råkade bara stöta på den och bestämde oss för att sova där.
Johanna Karlstedt

Upp