munduko.blogg.se/arkiv

2009-11-04 - Bloggfenomenet

Publicerad 2012-09-07 21:05:00 i 2009november,

Det kan ju inte ha undgått någon i bloggvärlden att bloggfenomenet har växt sig och bara fortsätter att växa. Man kan ju undra när det tar stopp.

Innan bloggkonceptet ens var påkommet så upptäckte jag en hemsida som hade en dagbok. Det var där mitt intresse till internet växte. Jag kom på att det var inte bara skunk, iller och lunarstorm som fanns att skåda på nätet, utan även ett sätt att uttrycka sig på olika sätt. Jag började ta reda på hur man byggde upp en hemsida med html, fick Photoshop 7 av en tjej jag lärde känna via msn och hemsidornas värld och kunde göra layouter med bild.

Sen kom bloggen. En renodlad dagbok där det fanns färdiga mallar och det ända du behövde göra var att logga in och skriva det du hade på hjärtat.

Men nu har det blivit ett helt fenomen. Man har börjat att göra om de färdiga koderna och ändrat stilen på layouterna. Nu domineras bloggarna av inte bara texter utan även av fotografier, illustrationer och endast din fantasi kan sätta gränserna. Och de personliga hemsidorna är nästan ett minne blott.
Jag kan sakna det där ibland, hemsidorna. För sedan jag gick från min hemsida till blogg.se så har det där med att bygga upp en egen hemsida från grunden sakta men säkert börjat försvinna från mitt minne...
Men trots det stannar jag kvar på blogg.se. För det är behagligt att slippa tänka på att koda hur t.ex. kategorierna ska se ut, nu finns de ju redan där automatiskt.

Nu när bloggarna växer sig större och fler och fler börjar blogga så ser de flesta bloggar likadana ut, både till utseende och innehåll.

Klickar du in dig på flera bloggar samtidigt så kommer det att vara flera inlägg där du antingen kommer att få se: "nu är det dags med frågestund" eller "hej där, vem är du som besöker min blogg egentligen". Layouttrender blir snabbt till när någon har börjat med nåt nytt i sin bloggdesign och nu på senare tid har det dykt upp ett foto i färg och sen samma i svartvitt i flera bloggar där de frågar vilken som är bäst och varför.
Helt förståeligt så klart eftersom man gärna vill ha konstruktiv kritik på sina bilder men jag menar att det blir mer och mer av samma grej.
Videobloggar och chatter har liksom som ett frö börjat att räcka sig mot solen och växt sig större. När (var och framförallt om) kommer det att få ett slut?

Vad tycker du om bloggfenomenet och hur började du din "tid" på internet?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela