munduko.blogg.se/arkiv

Brasilien - flygresan + dag 1

Publicerad 2012-09-07 15:02:34 i 2009juli,

Flygresan


Framme i Sao Paulo så var jag tvungen att ställa mig i en lång kö (givetvis ställde jag mig i fel) innan passkontroll och övriga papper skulle kollas. Efter det (kändes som en evighet) var jag tvungen att hämta ut det incheckade baggaget, förtulla det eftersom jag hade “mat och godis” med mig men det gick som på räls. Sedan var det bara att ta sitt pick och pack och checka in det igen (haha, givetvis ställde jag mig ännu en gång i fel kö och fick byta). Men allt slutade lyckligt och jag kom ju fram till slut.

Dag 1

Efter ca 6 och ett halv år så var det dags att äntligen träffa Laila och Irina igen. Pirrigt, spännande och nervöst och så var de helt plötsligt där. Kändes lite konstigt att krama dom igen efter så många år men efter denna dagens slut så kändes det som förr i tiden igen. Mayara (en kompis till Laila och Irina) var den första brasilianska människan jag lärde känna eftersom hon följde med till flygplatsen för att hämta mig. Men fler skulle det bli. När vi kom “hem” så träffade jag deras mamma, Irinas pojkvän Heitor (fick senare smeknamnet “Hej då“), hemhjälpen Marlee och hunden Solväg. Vi pratade lite och sen var det dags för lunch. Maten från Brasilien (mer om det i annat inlägg) är annorlunda mot svensk mat men gott var det.

Efter det begav vi oss till affären för att köpa lite glass att ha som efterätt och jag måste säga att jag föredrar svensk glass. Men gott var det. Utanför affären så fanns det ett stånd med kokosmjölk. Irina köpte och jag fick smaka och det är nog det äckligaste jag någonsin druckit, det slår whiskey med hästlängder!

På kvällen hade Irinas klasskompisar en grillfest en bit från stan så vi åkte dit. Vi stannade inte så länge eftersom jag var trött efter resan och Heitor hade för mycket samvete så det blev en tidig kväll. Men jag hann med att träffa en vit kanin med röda ögon, en halvblind hund som satt konstigt + en annan hund och två papegojor. Givetvis även Irinas roliga klasskompisar och så hann jag och Heitor med en tur på den lilla sjön med en trampbåt som såg ut som en svan.













Just det, efter grillpartyt så åkte vi en snabbis till Irinas och Heitors engelskaklass för att kolla läget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela