Lissabon dag 1 - förvirrade turister

Min mormor och jag har som en liten tradition att resa iväg en gång per år och oftast (om inte alltid) så sker det i april. I år var vi i Lissabon då ingen av oss varit där innan. Det var nära att vi inte åkte till Lissabon då det var krångligt att flyga dit om man inte var villig att betala mycket pengar på flyg eller åka på en charter typ.

Men efter många om och men så bokade vi flyg och hotell (för sig) och den 22 april satte vi oss på två olika KLM flyg för att ta oss till Lissabon. Från Landvetter till Amsterdam och sedan Amsterdam - Lissabon där vi landade runt 21. Vi hade beställt en privattaxi från flygplatsen till hotellet så vi slapp tänka på andra färdmedel. Vi fick varsin flaska vatten, wifi och en stadskarta i bilen samtidigt som vi fick tips från den trevliga chauffören, helt klart värt de extra slantarna för privat bil.

När vi checkat in och sagt hej då till chauffören så gick vi upp på rummet och gick och lade oss för att orka upp tidigt dagen därpå för att utforska staden.

Vi tog höger utanför hotellet och började gå nedför gatan. Husen vid sidan av vägen var klädda med jättefina kakel och husens balkonger såg väldigt mysiga ut. Med hjälp av kartan försökte vi lokalisera var vi var och vart vi var på väg men det gick ärligt talat inte så bra.

Jag brukar vara rätt bra på att läsa kartor och har bra lokalsinne men det hjälpte inte så vi var väldigt förvirrade bland alla gator som gick kors och tvärs och upp och ned. Helt ärligt så var det nog kartan det var fel på för även om man gick som kartan sa att man skulle göra så var det inte så i verkligheten. Konstigt nog köpte vi ingen ny karta (såg några turister som hade en mer detaljerad karta) till de resterande dagarna så vi fortsatte att vara förvirrade hela resan. Men det gick ju bra ändå.

Till slut kom vi ner till ett stort "torg" vid namn Praça do comércio och havet. Vi gick längs strandpromenaden och såg oss omkring. Lissabon påminner mycket om San Francisco då staden är byggd på 7 kullar (många backar med andra ord) och har 25 april-bron (som ni ser på bilderna) som är väldigt lik Golden Gate-bron.

Efter ett tag började vi gå uppåt igen på små slingriga gator. Vi skulle ta oss till stadsdelen Baixa/Chiado men det var lättare sagt än gjort (kartan ni vet). Helt plötsligt stod vi vid Santa Justa hissen som varit i drift sedan 1905.

Förr i tiden drevs den av en ångmaskin men nu av en elektrisk motor istället. Givetvis ville vi åka upp så vi började leta efter ett ställe där man köpte biljetter. Efter att ha frågat en vänlig själ så köpte vi en biljett som skulle gälla alla hissar, tunnelbanan och alla spårvagnar under ett dygn och sedan köpte vi lite frukt som åts i kön till hissen innan vi åkte de 45 meterna upp till första anhalten (sen fick man gå i spiraltrappa).

Utsikten var to die for och man såg hustak så långt ögat nådde typ. När vi kände oss klara vid hissen så åkte vi inte ner utan fortsatte bara på vår väg. Men för att det här inte inlägget ska bli hur långt som helst så får ni se det en annan dag.